Oproep cliëntenraad: ervaringen met voedingsgeld
Het kan niemand ontgaan zijn: we hebben in Nederland en daarbuiten te maken met sterk oplopende prijzen. De energieprijzen rijzen de pan uit, maar ook de dagelijkse boodschappen in de supermarkt worden steeds duurder.
Als je beschermd woont bij Riwis Zorg & Welzijn, heb je een speciaal pasje voor je boodschappen waarop je wekelijks je zogeheten voedingsgeld krijgt gestort. Daarvan kun je dan je boodschappen betalen. (Voor de buitenwacht: de wetgever gaat ervan uit dat de instelling voor voeding zorgt. Elke bewoner betaalt hier indirect voor via de eigen bijdrage aan het CAK of een verlaagde bijstandsuitkering.) Maar is dit voedingsgeld voor de boodschappen nog wel voldoende?
“De laatste tijd krijgen we als (leden van de) cliëntenraad van Riwis signalen binnen dat de hoogte van het voedingsgeld vaak niet meer toereikend is om een week lang gezond van te kunnen eten. Er zijn natuurlijk altijd mensen die denken dat elke week zalm en biefstuk de normaalste zaak van de wereld is, maar ook cliënten met een minder ruim uitgavenpatroon lijken nu tegen de grenzen van hun voedingsgeld aan te lopen”, aldus de cliëntenraad van Riwis.
Daarom doet de cliëntenraad een oproep aan bewoners, naastbetrokkenen en begeleiders: stuur een e-mail naar clientenraad@riwis.nl met daarin je ervaringen met het voedingsgeld en de inflatie. Als je moeite hebt rond te komen, maar ook als je vindt dat je dat nog wel kan. Misschien heb je ook wel tips om geld te besparen voor anderen.
In een volgend artikel komt de cliëntenraad hier op terug. Zij kunnen de input ook goed gebruiken voor hun gesprekken met de Raad van Bestuur over het voedingsgeld. Alvast bedankt voor de inzendingen!